Home

Het Zweedse antwoord op The Devil’s Blood: zo zou je Year of the Goat in één regel kunnen beschrijven.  En daarmee doe ik de Zweden niet te kort: een vergelijking met The Devil’s Blood is – gezien de hoge kwaliteit van de studioplaten en live-optredens van de Eindhovenaren – eerder een kwaliteitsstempel dan een schandvlek. Wat betreft originaliteit scoort Year of the Goat niet hoog: de band streeft overduidelijk een bestaand geluid na, dat van de ‘occulte rock’ en slaagt daar vanuit compositioneel oogpunt met verve in.

Wat is dan wel dat ‘occult rock’-geluid? Wel, dat hoef ik luisteraars van bands als The Devil’s Blood, Jex Thoth en Blood Ceremony niet te vertellen: gemetalliseerde hardrock beïnvloedt – in tegenstelling tot ‘retro’ bands als Wolfmother, The Sword en Rival Sons – door obscure, mystieke seventies-bands, als het met satanisme-flirtende Coven, Black Widow en Dust en bevangen door plechtige teksten over rituelen, zwarte magie, duivelsaanbidding en esoterisme. Sommige hedendaagse vaandeldragers van de occult rock, zoals  Uncle Acid & The Deadbeats en Ghost, flirten met de (voor de leek-) duistere thematiek, maar Year of the Goat hoort duidelijk tot de serieuze genre-aanhangers.

De serieuze Satan-verering in een evidente overeenkomst met The Devil’s Blood, maar ook het feit dat Year of the Goat een sextet is met drie gitaristen en wisten te overtuigen met een EP, Lucem Ferre (2011), alvorens deze maand de eerste langspeler, Angels’ Necropolis, uitkomt; een conceptalbum over de gevallen engel Lucifer. Qua invloeden, in met name het gitaarspel, doet Year of the Goat aan The Devil’s Blood denken, maar de Nederlandse band dient in dit geval als een katalysator van vergane bands en artiesten waardoor beide bands geïnspireerd zijn: de New Yorkse legende Blue Öyster Cult, de twin-guitar helden Wishbone Ash, horror singer-songwriter Roky Erickson en spaghettiwestern-componist Ennio Morricone. Met hun majestueuze gitaarspel, de luchtige, totaal niet volgepakte productie en de breekbare stem van zanger Thomas Eriksson (die doet denken aan Muse’s Matthew Bellamy) refereert Year of the Goat sterker naar deze vier bovenstaande artiesten dan soortgenoten The Devil’s Blood.

Angels’ Necroplis opent niet geheel overtuigend met For The King, gekenmerkt door een Thin Lizzy-achtige instrumentaal intermezzo. Year of the Goat pakt vervolgens uit met het titelnummer; we worden eerst getrakteerd met een sfeervolle uitgesponnen intro, waarna het de ware aard van het nummer ontpopt: een klagend, maar tegelijkertijd gelukzalig refrein, ondersteund door pakkend riff-werk; Angels’ Necropolis is zonder twijfel één van de hoogtepunten van het gelijknamige album. Nummer drie, Spirits of Fire is hitgevoelig, maar bijna een exacte kopie van Blue Öyster-klassieker Don’t Fear The Reaper. Daarna word er met het spannende en bezwerende A Circle Of Serpents stevig op ingehakt. Het lange Voice Of A Dragon is instrumentaal erg dynamisch, met wederom een aanstekelijk refrein. This Will Be Mine en I’ll Die For You zijn weer korte nummers; pakkend, maar weer evident op de Don’t Fear The Reaper-blueprint gebaseerd. Tenslotte eindigt het epische Thin Lines of Broken Hopes het album met veel bombast.

Niet iedere compositie weet helemaal te overtuigen, maar doordat de nummers organisch in elkaar overvloeien vormt Angels’ Necropolis wel een coherent geheel. De missie van Year of the Goat voor een klassiek conceptalbum is wat dat betreft geslaagd. De Zweden zullen in de toekomst hun geluid nog wat moeten verfijnen en streven naar meer originaliteit. Maar op dit moment mogen we Year of the Goat prijzen voor de authentieke majestueuze refreinen, het ingenieuze harmonische gitaarspel en de hitgevoelige composities, verpakt in één van de onderhoudendste albums van 2012. (Eru)

8.5/10

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s